Substantiv |
Tillbaka till skrivkurs |
©Jerry Andersson |
||||||||
Adjektiv Räkneord Pronomen Verb Adverb Prepositioner Konjunktioner Interjektioner | ||||||||||
. | Substantiv är ord som är benämningar på a) djur b) saker c) känslor d) egenskaper och e) tillstånd. |
. | ||||||||
f) Egennamn är också substantiv. |
||||||||||
. | a) hund,häst |
|||||||||
Man kan sätta en, ett eller flera framför substantiv. |
b) stol, bok, penna |
|||||||||
c) glädje, vrede, bedrövelse |
||||||||||
d) snabbhet, begåvning, slarvighet |
||||||||||
A. |
Numerus (antal) |
e) molnighet, trötthet, liv, sömn |
||||||||
a) |
singular (ental) |
f) Åland, Alperna, Roger, Misse |
||||||||
b) |
plural (flertal) |
|||||||||
Substantivets deklinationer (böjningssätt) |
||||||||||
1. flicka |
flickor |
|||||||||
2. pojke |
pojkar |
-or, -ar, -er, -r, -n är pluraländelser. |
||||||||
3. bild |
bilder |
Resten av ordet kallas stam. flick(or), pojk(ar) |
||||||||
4. sko |
skor |
|||||||||
5. hjärta |
hjärtan |
|||||||||
6. träd |
träd |
|||||||||
B. |
Form |
|||||||||
a) |
obestämform |
vägg, väggar, träd |
(en, ett, flera) |
|||||||
b) |
bestämd form |
väggen, väggarna, trädet |
(den, det, de) |
|||||||
C. |
Genus (kön) |
|||||||||
1. maskulinum |
(han-kön) |
pojke, man, herre |
Den här indelningen anger pronominellt genus. Den talar om |
|||||||
2. femininum |
(hon-kön) |
flicka, kvinna, dam |
vilket pronomen (han, hon, den eller det) substantivet hör |
|||||||
3. reale |
(den-kön) |
bänk, våning |
ihop med. |
|||||||
4. neutrum |
(det-kön) |
bord, hus |
||||||||
En annan indelning är: |
||||||||||
1. n-genus |
en pojke, den pojken |
Den här indelningen anger artikelgenus. Den visar vilken |
||||||||
2. t-genus |
ett bord, det bordet |
obestämd och bestämd artikel som hör till substantivet. |
||||||||
D. |
Kasus (satsdelform) |
|||||||||
1. grundform |
pojke, pojkar, pojken, pojkarna |
Förr hade svenska fyra kasus. Böjningsändelserna |
||||||||
2. genitiv |
ägande |
pojkes, pojkars, pojkens, pojkarnas |
försvann efter hand och nominativ, ackusativ |
|||||||
och dativ sammanföll till en grupp; den vi i dag kallar |
||||||||||
grundform. |
||||||||||
E. |
Substantivets indelning efter betydelse |
|||||||||
1. Konkreta substantiv (gripbara, åskådliga för sinnena ( kan ses, höras, kännas.)) |
||||||||||
a) egennamn Lars, Malmö, Aftonbladet |
||||||||||
b) artnamn människa, häst,äpple,fönster |
Gränsen mellan abstrakter och konkreter är oklar och |
|||||||||
c) kollektiva substantiv folk, armé, klass, besättning |
flytande. |
|||||||||
d) ämnesnamn järn, cement, vatten, mjöl, betong |
De konkreta kan föras till någon av dessa grupper. |
|||||||||
2. Abstrakta substantiv (ogripbara, icke åskådliga) |
||||||||||
Många abstrakta substantiv kan placeras i någon av dessa grupper. |
En stor grupp abstrakter är bildade av adjektiv: |
|||||||||
De rena abstrakterna kan inte bilda plural. |
sanning, flit, glädje, falskhet |
|||||||||
.Andra är gjorda av verb: sömn, vaka, tävling |
||||||||||
a) känslor |
glädje, vrede, överraskning, rädsla, lycka |
Många substantiv på -an är abstrakta: början, |
||||||||
b) egenskaper |
styrka, flit, snabbhet, begåvning |
ansökan, predikan, påverkan |
||||||||
c) tillstånd |
sömn, liv, vaka |
|||||||||
d) förlopp |
tänkande, gående, tävling, ritt, slåtter |
|||||||||
e)förhållanden |
avstånd, läge, tid |